Hoe kom je af van je telefoonverslaving?
Je roert in de havermout, terwijl je nog even een appje beantwoord. Je hoort je kind half iets zeggen, alvorens die weer in zijn eigen telefoonbubbel kruipt.
“Huh, wat zei je?”
Kind alweer 35 tiktoks verder en jij voelt je niet zo goed over het feit dat je ‘bezig’ was.
Dit gebeurde mij vanmorgen.
Ik zeg tegen me zelf: “Ja, maar ik maak alleen maar posts op LinkedIn en Instagram voor mijn bedrijf. Ik ben niet aan het consumeren, maar aan het produceren.”
Aldus een term van Eelco de Boer, Neerlands succesvolste online marketeer.
Echter, ik betrap mijzelf de laatste tijd ook wel eens op het ‘zomaar Insta stories scrollen’.
Ho, stop! Niet doen. En weg is de telefoon. Geen probleem met Instragram, Fb en LinkedIn.
Maar…ga je dan maar eens storten in de wereld van de online dating-apps wat ik onlangs een blauwe maandag heb gedaan.
Meine Gute, die zijn echt zo ontworpen om je in het diepste van je ziel te raken.
Pling: “Iemand vindt je leuk!!”
Nou, dat willen we allemaal sinds we in de zandbak zaten.
“Upgrade dan nu naar de betaalde versie!!” Want je wilt meer dan dat gescramblede fotootje zien van je toekomstige Mister Right, die ene Prins op het Witte paard.
Afschuwelijk vond ik het …en aan de andere kant ook zo heerlijk verleidelijk.
Gelukkig had ik voor een vrouwvriendelijk app gekozen zodat ik niets zelf hoefde te doen en vanuit mijn comfortable bank met schapenkleedjes en uitzicht op de tuin, onder het genot van een kopje koffie, heerlijk kon zien welke heren zich hadden aangediend.
Ideaal sociaal experiment voor een lege zondagmiddag. Je moet toch wat tijdens een lockdown waarbij ongeveer de enige mogelijkheid zou zijn om af te spreken in een supermarkt omdat het buiten straalt van de regen.
Armoe vond ik het.
Zo niet mijn ding.
Heel tegenstrijdig, love-hate relatie had ik met dat gele icoontje. Profiel aan, profiel in snooze, profiel aan…uit. Aaaarggghh.
Einde sociaal experiment. Bumble gewist van de telefoon. Nergens voor nodig.
Maar wel een sluw inkijkje gekregen hoe die super slimme marketeers je kunnen raken in dat gedeelte waar je het kwetsbaarste bent.
Je hart. Mijn hart.
Nou heb ik een redelijk sterke wilskracht (ontwikkeld door een jaar vrijwillig in koud water te stappen, wanneer de rest van de wereld nog onder de warme donzen dekbedjes ligt, aldus mijn eigen polder psychologie) en ben goed gedisciplineerd.
Maar onze hele tech wereld is dusdanig ingericht om steeds meer van onze menselijkheid op te offeren. Vrijwillig geven we dat weg. Door te reageren op rode bolletjes en plings.
En al helemaal als het over de liefde gaat.
Wat is daar de impact van?
Hoe ga je daar het beste mee om?
Hoe zorg je ervoor dat je niet af stompt?
Hoe doe je dat als je kinderen hebt (ik!)?
Om dit voor mijzelf, gezin en ook mijn klanten helder te krijgen, heb ik besloten om in maart te starten met de enige internationaal geaccrediteerde opleiding tot:
Consciously Digital Coach.
Want bewust om gaan met technologie (lees: je telefoon) heeft een enorme impact op je gezondheid. Op je focus, je gevoel van well being, de band met je kinderen, je geliefden en alles .
Zo heb ik een goede vriend, die als we elkaar zien, constant zijn telefoon checkt. Dan voel ik me toch net iets minder belangrijk… niet echt een fijn gevoel.
Ik had het gisteren over het upgrade van je eigen Avatar, nou dit is mijn volgende level.
Fijne dag en weekend!
Roos
PS Ik doe de laatste tijd veel Food & Health Consulten. Allerlei dingen komen langs, mensen die beter willen slapen, minder jeuk willen, betere darmen, emotionele dingen, klaar zijn met altijd hoofdpijn, gewoon lekkerder in hun vel willen zitten etc. Duur 1,5 uur en investering in jezelf 175 euro. Meer info op https://roosvanmonsjou.nl/health-check-scans/food-health-scan/
Misschien ken je iemand die hier wel het jaar goed mee kan beginnen, zo ja laat dan hier een berichtje achter www.roosvanmonsjou.nl/contact